QR (Valencià) – CRITICA FALLA

 

 

FALLA GRAN

"DES-ORIENTATS"

DESORIENTATS

 

Vivim temps complicats

i no sabem el camí

que ens porte a una llibertat

sense pors, sense perills.

 

I una bona orientació

comença sempre al cap,

reconeixent els errors

amb un poquet de trellat.

 

Japó pot ser com Oliva

amb defectes i virtuts,

perquè nàixer mai es tria

i hem de conviure junts.

 

Cada cultura ens aporta

nous coneixements

i sempre obrirem la porta

per arribar a estar zen.


Lluites i descans

 

El poder sempre ens mira

com una geisha que cobra,

ben asseguda i  tranquil·la,

i tota alegria és poca.

 

Som instruments dirigits

com guerrers sense opinió,

perquè sempre hi ha un dit

que assenyala i diu no.

 

Participem de les lluites

de tots aquells que ens governen,

com un ramat que no és lliure,

com alumnes que no aprenen.

 

Ens cal desconnectar

de polítiques i guerres

i tindre un bon descans

sense conflictes ni penes.

 

Tant a l´Orient com a Oliva

el poble té ferramentes

per a transformar la vida,

allunyant tots els problemes.

 

Sempre hi ha un sol naixent

i un somni per a complir

i així, lliures i valents,

tots serem un sol crit.


Qui té casa, té un tresor

 

Encara que és sabut

i un dret constitucional,

hi ha molt de sabut

que sols sap especular.

 

La vivenda no és un luxe,

simplement necessitat

per a que les persones puguen

tindre un sostre dalt del cap.

 

Tenim una joventut

amb futur hipotecat

i si no lluitem junts

res podrà millorar.

 

Ningú mereix viure

en quatre metres quadrats,

de res val plorar o riure

amb aquesta societat.

 

Ni una porta Torii

podrem pagar

per travessar perquè sí

del món profà al sagrat.

 

I si de lloguers parlem,

la cosa es queda igual

perquè ahí ja anem

a preus de palau reial.

 

Guanyar euros està bé

sempre que no s’aprofite

la desgràcia de la gent

que, senzillament, vol viure.

 

Tot el que puja baixa

i esperem que això no acabe

com sempre amb alguns fent caixa

i la resta, afonats.

 


 Les males polítiques

 

Tenim als reis del món,

encara que no els hem votat,

Putin invadint tot

i el seu cosí germà, Trump.

 

Amb les seues ocurrències,

que per desgràcia patim,

paguem males conseqüències

mentre ells viuen tranquils.

 

Si hi ha política bona

és cosa que no sabem,

perquè gràcia tenen poca

i sempre ho pateix la gent.

 

Al Kremlim, la Casa Blanca

o al nostre Ajuntament,

hi ha coses que són de traca

i sols busquen que votem.

 

Promeses i més promeses

i paraules que s´obliden,

amb les butxaques plenes

van de festa i tots brinden.

 

Caldria fer un examen

per a poder governar,

què poquets l´aprovarien

si sols pensen en manar.

 

Orientant-nos un poquet,

tant a Japó com ací,

perquè la gent sempre és gent

i no hem vingut a patir.


Zona vigilada

 

Sembla que estem vigilats

amb el mòbil fins i tot,

ja no sabem on mirar

i passem angoixa i por.

 

Cookies i algoritmes

donen informació,

tant de les nostres vides

com de gustos i aficions.

 

És el perill de pujar

tot el que fem a les xarxes,

viatges, vestits i menjar

queda ja sempre exposat.

 

Els àngels ja no ens cuiden

des d´un cel llunyà,

els tenim ací presents

amb un control que no és sa.

 

Des de la Xina o Japó

poden saber si dinem

una paella i no és bo

que ens vigile tanta gent.

 

També el poder té control,

perquè som borreguets

conformats amb ben poc

i ens tracten com a xiquets.

 

Societat desorientada

on tots portem un disfressa

i perdem cada batalla

perquè és lluita imperfecta.

 

No hem de perdre identitat

ni l´orgull de ser un poble

que també pot vigilar

la política mediocre.

 

Que sempre ens quede trellat

i podrem dir  amb orgull

que som uns bons valencians

i no ens controlen sabuts.

 


 

José V. Sala